top of page
  • Foto van schrijverMelissa Feenstra

Strijd in je stille tijd?!

Het was maandagochtend en ik was kapot. Afgelopen weekend had ik mezelf veel te druk gemaakt. Ik wilde van alles doen en daarom had ik een planning gemaakt voor elk uur van de dag. Eigenlijk was ik wat eigenwijs, want ik wist dat ik een 'chill-dag' nodig had, maar ik wilde per se de dingen afkrijgen die ik af wilde hebben. Ik moest en zou mij aan m'n planning houden en had daarom besloten 't weekend maar gewoon door te gaan. Dit was echt niet handig. Ik kwam totaal niet tot rust. Ook niet in m’n tijd met God. Tijd met God voelde ineens als nóg iets wat ik moest doen. Herkenbaar? Ik hoop het niet, haha ;-)


Toen ik dus aan 't begin van de nieuwe week helemaal moe was, wist ik dat ik een beetje eigenwijs was geweest. Ik was m'n eigen gang gegaan en dat pakt zoals gewoonlijk verkeerd uit. Ik besloot het snel bij Jezus te brengen, want zo doorgaan had geen zin. ‘Sorry', zei ik, ik ben een beetje m’n eigen gang gegaan het afgelopen weekend. Ik dacht dat het wel lukte en ik wilde alles snel af hebben, maar dat werkte niet, want nu ben ik echt moe, terwijl er een nieuwe week voor de deur staat. Echt niet handig, zeg maar. Ik heb U nodig, God. Wilt U mij wijsheid geven hoe ik mezelf hier nu weer uit kan werken?’ Godzijdank is Zijn genade elke dag nieuw. Ik ben zo blij dat ik de rommel die ik zelf maak toch nooit alleen op hoef te lossen! Ik gaf mezelf opnieuw over, kwam in de rust en Hij gaf me een paar praktische tips hoe ik die dag in de rust kon blijven. Men, wat een wijsheid, haha.


Toen ik later die dag thuis was, had ik tijd om weer even wat langer met God te praten en ik kwam terug op wat er nou het weekend gebeurde. We kletsten even en ik vroeg Hem mij opnieuw te laten zien wie ik ben.

>> Je bent zo zorgzaam, Melissa. Je bent zo lief. Je geeft zoveel om de mensen om je heen, maar je geeft ook zoveel om Mijn hart.


Ik vond het niet echt logisch dat Hij dit nu zei. Afgelopen weekend had ik immers vrijwel geen tijd voor Hem gemaakt, omdat ik zo druk was. En in de tijd die ik met Hem had, was ik vrij afgeleid. Niet echt intimiteit, zegmaar. Het leek afgelopen weekend eerder alsof ik niets om Zijn hart gaf. En dus vroeg ik Hem om toelichting.


>> Oh Melissa, als jij niets zou geven om Mijn hart, dan zou je je er nooit druk om

hebben gemaakt dat je bijna geen tijd hebt genomen om bij Mij te zijn. Je weet

hoeveel Ik er van geniet om met je samen te zijn en alles in jou wil dat aan Mij geven!

Jij geeft om Mijn hart! Maar Melissa, jij bent de vrouw en Ik de man. Laat Mij de man

zijn. Ik zal altijd meer om jou geven dan jij ooit om Mijn hart kan geven. Laat Mij

daarom altijd eerst van jou houden, voordat jij van Mij wilt houden. Laat jouw liefde

voor mij altijd een reactie zijn op Mijn liefde voor jou.


Mijn perspectief veranderde. Ik wist dat het waar was wat Hij zei: als het me niets had kunnen schelen, dan had ik mij er ook niet druk om gemaakt. De waarheid is dat ik geef om Gods hart, want ik houd van Jezus! Ik houd van Hem met alles wat ik heb! Maar net zoals ik vorige week schreef, kan ik niet van Hem houden op eigen kracht. Ik kan Hem niet alles geven zonder dat ik eerst elke dag alles van Hem ontvang. Ik heb Hem zo nodig. Ik heb Zijn liefde, Zijn vrede, Zijn acceptatie, Zijn stem, Zijn leiding zo nodig. Ik heb eerst Zijn liefde voor mij persoonlijk nodig, voordat ik 'kracht' heb anderen in gebed op te dragen. Ik heb eerst Zijn liefdevolle woorden over mij nodig, voordat ik anderen kan bemoedigen. Ik heb Zijn bewondering nodig, voordat ik vol bewondering voor Hem sta! Doe ik dat niet, dan raak ik leeg. Oh, ik heb Hem nodig!


Misschien ervaar jij ook wel die strijd in je stille tijd. Aan de ene kant wil je meer tijd met Jezus hebben, maar aan de andere kant voel je die druk, alsof het iets is wat je óók nog moet doen. Als jij je herkent in die laatste gedachte, dan is deze boodschap misschien wel voor jou. Want als jij je herkent in die laatste gedachte, stille tijd als iets wat je 'moet' doen, dan ben je misschien wel te druk bezig met geven aan of met het pleasen van God. En weet je, vaak benaderen we pleasen of alles willen geven als iets negatiefs, maar eigenlijk is het juist zoiets moois. Het is zoiets moois als je het verlangen hebt om te geven! Het verlangen kan heel puur zijn. Het lijkt een beetje op het verhaal van Martha en Maria en vaak benadrukken we bij Martha het negatieve, maar is het niet bijzonder dat ze alles voor Jezus wilde doen?! Het probleem was echter dat Martha zou leeglopen als ze zou blijven werken. Ze zou in een burn-out terecht kunnen komen. Jezus wist dat Martha Hem meer nodig had, dan dat Hij haar nodig had. Het was daarom liefde dat Hij zei dat Maria het beste deel had gekozen: simpelweg rusten aan Zijn voeten.


Als jij graag alles aan God wilt geven, leer dan allereerst om te ontvangen. Net als een kleine baby die in het begin alleen maar ontvangt, ontvangt en ontvangt. Laat Hem volop van jou houden. Het is Gods verlangen om jou alles te geven. Hij is liefde en liefde geeft. Jij bent het waard om liefde te ontvangen. Hij geniet ervan om jou te overstromen met Zijn liefde, keer op keer, opnieuw en opnieuw.


En weet je, dan wordt tijd alleen met God zó leuk! Het is zó leuk om bij iemand te zijn die knetterverliefd op je is! Nou, niemand is gekker op je dan God. Wanneer we weten hoe Hij naar ons kijkt en wij leren te ontvangen voordat we aan Hem terug geven, dan is er niet meer sprake van strijd rondom je stille tijd... maar dan ben je bij Hem zo de tijd kwijt.


Enjoy receiving!

Melissa

262 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page