top of page
  • Foto van schrijverMelissa Feenstra

Honderd overtuigingen

Ken je dat? Er staat iemand op het podium en onmiddellijk voel jij de druk om net zoals hen te moeten zijn. Want als ‘goede christen’ zou je ook zoveel tijd met God moeten besteden, Hem met alles wat je hebt aanbidden en elke week een zieke bezoeken. Je voelt de druk stijgen en dan zeggen ze ook nog eens dat elke christen minimaal één dag in de week zou moeten vasten. Het brengt je helemaal in de war en het doet je twijfelen over wat jij nu zelf moet doen. Leuk die overtuigingen.


Laatst had ik zelf zo’n momentje. Iemand benoemde haar persoonlijke overtuiging over wat elke christen zou moeten nalaten en ik ervoer onmiddellijk een bepaalde druk op mijn schouders. Ik deed namelijk wat zij na liet, maar had er nog nooit over nagedacht dat het niet goed zou kunnen zijn. Ik bracht het bij God, maar tegelijkertijd was ik bang om naar Zijn antwoord te luisteren. “God, wilt U echt dat ik dit ga nalaten? Eigenlijk wil ik dat zelf niet, maar als U het wil, dan wil ik het toch doen. Ik durf nu niet Uw stem te verstaan, maar wilt U het duidelijk maken.” De volgende dag raakte ik in gesprek met een vriend en ik deelde waar ik mee worstelde. “Onzin! Dat is gewoon een persoonlijke overtuiging!” Hij haalde er verschillende Bijbelteksten bij en bovendien gaf hij een wijze uitleg over waarom God het specifiek aan haar zou kunnen vragen dat te doen. “Maar wat zegt God eigenlijk zelf tegen jou?” vroeg hij toen. Ik bekende dat ik het niet goed durfde te vragen. Ik wilde God gehoorzamen, maar was tegelijkertijd bang om Zijn stem te horen, want ergens zou ik het ook nog niet willen opgeven. Niet zomaar in ieder geval.


Toen ik weer thuis was, besloot ik aan God te vragen waarom ik bang was om Zijn stem te horen. God vertelde liefdevol hoe overtuiging van zonden nooit mag leiden tot angst of verwarring, maar juist rust en vreugde geeft als vrucht. Hij bracht momenten in mijn herinnering waarop Hij mij had overtuigd van zonde en hoewel ik dat toen niet altijd leuk was, was het altijd in vrede en wanneer ik ernaar luisterde, dan gaf het vreugde. “Ben Ik niet degene die het willen en het werken in jou bewerkstelligt?” vroeg Jezus, “ben Ik niet degene die het hart veranderd en van daaruit pas het gedrag?” Toen sloot Hij af met een duidelijke one-liner: Overtuiging komt altijd van binnenuit en wordt van buitenaf bevestigd.”

Overtuiging van de Heilige Geest komt altijd van binnenuit. Het kan van buitenaf worden bevestigd. Maar niet alleen van buitenaf.”

Weet je, soms kunnen we allemaal dingen willen gaan doen, omdat we denken dat dat moet en omdat andere mensen het zeggen. Echter kan dat een enorme druk van buitenaf geven en vaak houd je dat niet lang vol. Dit kan tot gevolg hebben dat je teleurgesteld raakt in jezelf. Maar wanneer je het wel volhoudt, dan doe je het vaak niet met vreugde. God is echter geïnteresseerd in jouw hart. Hij wil je een hart van vlees geven in plaats van steen en een hart dat erop gericht is om te doen wat Hij zegt. Hij wil je hart voorbereiden. Hij wil Zijn verlangens in jouw hart plaatsen. Dat je gaat houden waar Hij van houdt, maar ook gaat haten wat Hij haat.


Laat je niet gek maken door de honderd mensen die allemaal iets anders zeggen over wat je moet doen. Iedereen weet wel een advies te geven en elk advies is weer anders. Elke prediker zegt weer wat anders. Vraag aan God in welk seizoen je zit en wat Hij je aan het leren is in dit seizoen en waar jij je op mag rusten. Vraag Hem of Hij je Zijn verlangens wil geven. Vraag Hem naar welke mensen jij mag luisteren in dit seizoen en ga daarmee aan de slag. En wanneer andere mensen je vertellen wat je zou moeten doen, breng het dan terug bij God en vraag of Hij het willen en het werken in je wil bewerkstelligen. Heb je vrede, breng het dan direct in actie, maar ervaar je druk, laat het dan een tijdje rusten. God leidt namelijk nooit met druk, maar met een uitnodiging vanuit vrede.


Er is maar Eén die jou mag vertellen wat je moet doen en dat is God zelf. Werk samen met Hem, want Hij alleen wijst de weg van het leven.

70 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

I LOVE love

I think I have said it already a hundred times to at least a hundred different people: I love love. Yes, you read it right. I love love! Like – what is better then feeling loved or loving someone else

bottom of page