top of page
  • Foto van schrijverMelissa Feenstra

Een blijde eeuwigheidswaarschuwing

-En nee, deze waarschuwing gaat niet over hemel of hel-


Eerder had ik het al luid meegezongen tijdens de aanbidding in de kerk, ik had erover gesproken met klasgenoten op school en ik had het gelezen in de Bijbel, maar pas tijdens mijn DTS zonk het werkelijk van hoofd naar mijn hart: Jezus is zó waardig. Het was alsof mijn ogen open gingen voor een realiteit die ik daarvoor niet kende. Ik ervoer Zijn waardigheid en weet nog hoe ik dacht: “men, hoe zou ik Hem niet niet alles kunnen geven… Hij is zó waardig.” Ik zou het vreselijk vinden op een dag voor Hem komen te staan en Hem niet alles te hebben gegeven.


Hoewel mijn verlangen volkomen oprecht was, ben ik daarna wel een paar keer flink tegen mezelf aangelopen. Want hoewel ik Hem oprecht alles wilde geven, ontdekte ik steeds weer dat mij dat op eigen kracht niet lukte. Ik disciplineerde mezelf en nam mezelf voor vrijmoedig te zijn op bepaalde momenten, maar als het moment daar was, dan was ik een bange haas. Als je op eigen kracht Jezus probeert te volgen, dan merk je dat je op en neer gaat of je raakt teleurgesteld in jezelf of je bent lang zo vrijmoedig niet als dat je graag zou willen zijn. Net zoals Petrus: hij beloofde Jezus trouw te zijn, maar verraadde Hem toch nog drie keer. Terwijl Jezus het nog had gezegd! Petrus moest namelijk ook leren dat hij het niet op eigen kracht kon. Hij had de vervulling van de Heilige Geest nodig om Jezus te kunnen volgen. Hij had de opstandingskracht van Jezus nodig om Hem werkelijk alles terug te geven wat Jezus hem eerst zelf gegeven had. Wij zijn als kinderen die dolgraag onze vader of moeder willen verrassen met een zelfgemaakte tekening, maar vervolgens wel onze ouders nodig hebben om het papier te pakken, de krijtjes klaar te leggen en ons te leren tekenen!


"Wij zijn als kinderen die dolgraag onze ouders willen verrassen met een tekening, maar vervolgens wel onze ouders nodig hebben om ons te leren tekenen!"

Toen ik in 2016 plotseling vertrok naar Hawaï zonder geld voor de DTS kreeg ik van veel mensen bewondering voor mijn overgave aan God. Destijds begreep ik dat niet, maar later deed ik zelf hetzelfde bij anderen. Ik was anderen gaan bewonderen om hun overgave aan God. Todd White, Heidi Baker, maar ook een aantal van mijn vriendinnen. Echter wanneer we mensen bewonderen op dit gebied, dan geloven we impliciet een leugen, namelijk dat het moeilijker is om God te volgen dan om dat niet te doen. Dat het gemakkelijker is om ons eigen leven te leiden. Dat het het werk van mensen is dat we onszelf aan Hem kunnen geven. Maar dat is allemaal zo niet waar! Dat zijn allemaal religieuze leugens!


Oh, onszelf overgeven aan Hem is zo’n logische reactie, wanneer we kijken naar Zijn overgave aan ons. Alles loslaten en Hem vertrouwen en volgen is zo logisch, wanneer we kijken naar Zijn ogen die zoveel liefde laten zien, zoveel vertrouwen, zoveel goedheid. Het kost tijd om Hem te leren kennen en ik zeg niet dat het altijd gemakkelijk is om Hem te volgen, maar een vriendschap met Hem is alles waard. Des te meer we Hem leren kennen en Hem ons vertrouwen geven, des te meer we Zijn vrede en vreugde in alles ervaren. De diepte van onze overgave aan Hem hangt af van in welke mate wij de diepte zien van Zijn overgave aan ons. De diepte van onze liefde voor anderen hangt af van in welke mate wij ons bewust zijn van hoe geweldig groot Zijn liefde en genade is voor ons persoonlijk. De mate van angst of vrede die we ervaren hangt af van in welke mate we Hem zien als volledig goed, trouw, in controle en kalm. Eigenlijk best logisch – voor hoeveel mensen is het niet gemakkelijk om van iemand te houden die ook van jou houdt?! Het is gemakkelijk om van God te houden, wanneer we ervaren hoeveel Hij van ons houdt. Hij is gewoon zo lief!!!!


"We become what we behold" oftewel: we worden als Diegene waar we onze aandacht op richten"

Op eigen kracht kunnen we Hem niets geven. We kunnen Hem alleen maar geven van wat we zelf eerst van Hem ontvangen hebben. Maar oh, Hij is zo waardig om alles te ontvangen! Neem daarom de tijd om te ontvangen, zodat je Hem alles weer terug kan geven. Geef Hem vandaag nog het kleine beetje dat je hebt – dat kan zijn je tijd, je aanbidding, maar ook het bemoedigen van je collega of de poepbroek verschonen van je dochtertje. Zorg dat je continu met lege handen staat, zodat Hij je continu kan vullen, zodat je steeds weer meer kan geven. Neem tijd om te ontvangen en om te geven, zodat je op een dag voor Jezus staat en Hem werkelijk alles hebt gegeven.


Geloof me, Hij staat te popelen om Zijn liefde nog meer over jou uit te storten. En alles wat je Hem geeft - elke kleine 'dankuwel, elk simpele gebed, elk eenvoudige 'ik houd van U', elk moment dat je eerlijk je frustratie bij Hem eruit gooit, elke cent in de collecte-, al wat je doet vanuit liefde ontroert Zijn hart meer dan je beseffen kan...


Hij is waardig!


119 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

I LOVE love

I think I have said it already a hundred times to at least a hundred different people: I love love. Yes, you read it right. I love love! Like – what is better then feeling loved or loving someone else

bottom of page