top of page
  • Foto van schrijverMelissa Feenstra

Is dit echt van U, Heer?!

Bijgewerkt op: 6 mrt. 2019

Over aarzelen en vertrouwen... Over je studie, baan en kamer opzeggen om Jezus achterna te gaan... Over dromen, bevestigingen en concreet maken... Over de God die groter is dan angst en onzekerheid... Over mijn proces om uiteindelijk in een vliegtuig te stappen naar Hawaï om daar een DTS te doen... Veel leesplezier!

Als je weet Wie je voor je hebt staan, dan is er meer geloof voor nodig om te geloven dat iets niet gebeurt dan om te geloven dat iets wel gebeurt!”

Het is maandag 28 december 2015, hartje winter, en vanuit mijn werk loop ik nog even naar de Kruidvat. Ik zie teenslippers liggen voor slechts 75 cent. De vrouw naast mij kijkt mij aan en kreunt: “Was het maar zo ver!” ‘Ja, was het maar zover’, denk ik… ‘Misschien is het volgende week al wel zo ver…’


Juli 2015

Jarenlang wilde ik al een DTS doen. Een DTS is een bijbelschool, waarin je drie maanden onderwijs krijgt over wie God is en daarna drie maanden op reis gaat om Zijn liefde uit te delen aan de mensen om je heen. Ik vroeg God steeds of het nou eindelijk zover was. Soms vroeg ik Hem om een teken. Ik zei dat als ik binnen een maand honderd euro op mijn rekening zou hebben, dan zou ik per direct stoppen met mijn opleiding en een DTS gaan doen. Helaas gebeurde dit nooit, haha.


Op een gegeven moment hoorde ik voor het eerst dat je een dialoog met God kunt hebben. In het begin was ik nogal sceptisch. Een dialoog houden met God?! Een vriendin liet mij het gesprek zien wat ze met God had gehad en toen was ik overtuigd. God spreekt terug! Dat ga ik ook proberen. Je kunt wel raden wat de eerste vraag was die ik stelde: “God, wanneer mag ik nu eindelijk een DTS doen?!” Zijn antwoord klonk luid en duidelijk in mijn gedachten: “dit studiejaar”. “Ehm, echt? Dit jaar?! God, als U dit bent in mijn gedachten, wilt U mij dan bevestigen?” “Ga maar, dan ga Ik je bevestigen”, klonk Zijn antwoord. “Maar God, dit jaar is toch helemaal niet praktisch? Ik ben net een maand geleden verhuisd, ik ben bezig met mijn rijbewijs, ik heb net al mijn geld uitgegeven aan een vakantie naar Israël en daarnaast zit ik in het laatste jaar van mijn opleiding. Bovendien kost een DTS hartstikke veel geld – hoe moet ik daar dan aankomen?” Op al mijn eerste vragen kreeg ik geen antwoord. Het enige wat God zei was: “niet door eigen macht of kracht, maar door mijn Geest zegt de Heer God almachtig”.


“Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de HEERE van de legermachten. Wie bent u, grote berg? Voor de ogen van Zerubbabel zult u een vlakte worden!” – Zacharia 4:6,7a

Augustus 2015

Ik bleef wachten op nog een bevestiging, maar die kwam niet, zoals Hij ook had gezegd. Ik durfde Hem niet te vertrouwen en luisterde naar mijn angst. Ik besloot om door te studeren. Ik deed twee studies en vond het ontzettend leuk. Ik was zelfs bang dat ik het zo leuk zou vinden dat ik door zou willen blijven studeren, maar het knaagde tegelijkertijd enorm. Ik wist dat ik niet juist had gekozen. ‘Heer, ben ik nu Uw plan met mijn leven misgelopen?’ ‘Heer, hoe kon het dat ik zo overtuigd was dat het U was die sprak, terwijl het nu ineens niet door lijkt te gaan. Heb ik het dan zelf verzonnen? Wat dan rondom de andere keren dat U sprak? Was dat dan wel U?’ Weer bleef het stil. Geen reactie. Ik vroeg Hem of Hij mensen wilde sturen die voor me wilden bidden, want ik wist niet meer wat ik kon zeggen tegen Hem.


Toen ik aan het einde van mijn Latijn was, kreeg ik een berichtje van een vriendin. Zij wist van niets. Lieve Melissa, Het klinkt misschien een beetje gek.. Maar ik had het gevoel dat God sprak en van me vroeg om voor jou te bidden. Dit is al een paar weken geleden.. Ik had niet echt door dat het God was. Maar het bleef aandringen.. ‘Bid voor Melissa!’. Ik had geen idee hoe het met je ging. Nog steeds niet eigenlijk. Maar ik ben gaan bidden en heb aan God gevraagd wat Hij tegen je wil zeggen. Ik vond het lastig.. Maar meerdere malen kwam dit naar boven: ‘Als je dit doorzet, ga je de bestemming die God op dit moment voor jou heeft mislopen. Hij ziet je bereidheid om voor Hem te leven en wil daar iets bijzonders mee doen.’ Ik heb geen idee of je ergens mee wilt starten of dat je ergens mee bezig bent waar je over twijfelt.. Maar misschien wil God je liever op een andere plek hebben! Het zijn wel zware woorden.. Maar als het van God komt, dan moet er een bevestiging zijn/komen. Ook kreeg ik het nummer ‘all things new’ van elevation worship. Hoe gaat het verder met je? Ik mis je! Haar woorden waren zo’n bevestiging en ik voelde me net Jona. Jona weigerde God te gehoorzamen, maar als God iets wil, dan gaat Hij door.


November 2015

Ik had besloten te stoppen met studeren, maar dan wel per januari. Dan kon ik daarna een DTS doen. In eerste instantie wilde ik de DTS in Hawaï doen, want ik hoorde daar zulke gave verhalen en getuigenissen over. Ik wilde het Bijbelboek Handelingen in mijn leven werkelijkheid zien worden en het klonk als alles waar ik naar op zoek was! De DTS op Hawaï was echter de duurste DTS die er bestaat: hij kostte maar liefst 10.000 dollar en dan kwamen het vliegticket en leefkosten er nog bij. In november hoorde ik echter van een DTS in Duitsland die mij ook aansprak, maar dit was een van de goedkoopste scholen die er bestond! Ik las prachtige getuigenissen. Zo ging er eens een groep op outreach naar China. Ze hadden onvoldoende geld, maar de leiders zeiden: “ga in geloof”. Ze gingen en na zes weken was het geld op. Ze hielden die avond een bidstond. Een iemand kreeg de indruk dat ze het geld letterlijk gingen opeten; dat was een bizarre gedachte. De volgende ochtend gingen ze van hun laatste geld brood halen bij de bakker. Eenmaal thuis ging eentje het brood snijden in de keuken. Plotseling hoorden ze gegil! Wat bleek? Het geld wat ze nodig hadden en zelfs meer, zat in het brood gebakken! Hallelujah! God voorziet. Ik las steeds meer verhalen hoe God voorziet. Ik raakte onder de indruk van de verhalen van Elisa in de Bijbel. Ik vond de wonderbaarlijke visvangst in het Nieuwe Testament geweldig. En neem dan Noach… hij werd bespot, toen hij een ark bouwde in de stekende zon! Hij deed het enkel, omdat hij meer geloof hechtte aan datgene wat God gesproken had dan aan wat hij zag met zijn zintuigen. God kan alles! Mijn geloof groeide dat God zou voorzien in het geld. Steeds meer zag ik in dat het geld voor de DTS voor God minder is dan vijf cent voor ons. Verder ging ik er steeds meer vanuit dat ik voor Duitsland moest gaan. 23 november wilde ik mij opgeven. Die dag had ik ineens ongelofelijke onvrede. Waar kwam dat opeens vandaan?! Moest ik dan toch niet naar Duitsland gaan?! Ik belde met mijn ouders en zij zeiden dat Anne van der Bijl, oprichter van Open Doors én mijn grote voorbeeld, alleen een land binnenging als hij van binnen rust ervoer. Rust had ik niet, dus ik gaf mij niet op. Maar wat zou het dan wel worden?!


26 november 2015

Drie dagen later zat ik aan tafel bij mijn ouders en ik kreeg een berichtje van een vriendin. “Melissa! :D Definitely pray for this, maar ik had een droom dat jij hier kwam voor Fire & Fragrance in januari... :D” Ik werd er blij van! ‘Is dit van U, Heer?’ Tegelijkertijd wilde ik er niet teveel waarde aan hechten, want het kon ook verwerking van de dag zijn. Ik legde het bij God neer en zei: “Heer, als dit van U is, wilt U dit dan bevestigen met een tweede droom. In de Bijbel sprak U ook altijd met minstens twee dromen”. Ik vertelde het verder aan niemand en vergat het vrij snel.


"Als dit echt van U is, wilt U dan een tweede droom geven? Dat deed U ook altijd bij mensen in de Bijbel."

30 november 2015

De dagen gingen voorbij en januari kwam steeds dichterbij. Het voelde alsof God nog steeds stil was. ‘Waarom spreekt U niet, Heer?’ Het voelde ontzettend raar. Op een avond las ik mijn dagboekje terug en ik schrok van mijn eigen gebeden. Ik heb God vaak gevraagd mij actief uit te dagen dat ik op Hem moet vertrouwen en niet op mijn omstandigheden. Dit was exact wat ik nu kreeg! Ik las in het boekje “Is dit echt van U, Heer?” van Loren Cunningham een uitleg over het verhaal van Lazarus. Jezus had Lazarus kunnen genezen, maar hij deed dat niet. Opstanding uit de dood zou namelijk nóg meer eer voor God zijn dan een genezing! Wauw! Het bemoedigde mij ontzettend en in geloof bad ik: “Heer, zo in de trein terug naar Groningen heb ik maar één gebed: LEAVE ME ASTOUNDED! Uw plannen zijn hoger dan mijn plannen. Uw plannen zijn beter dan mijn plannen. U kunt Uw plan aan mij onthullen op dit moment, maar nog even wachten zal leiden tot grotere glorie voor U. Net zoals bij Lazarus: U genas hem niet, want opstanding uit de dood zou leiden tot grotere glorie voor U. U zal tot mij spreken, Heer, tot mij persoonlijk. Anderen kunnen bevestigen, maar tot mij zult U spreken. “In rust en vertrouwen ligt uw redding.” Laat mij rusten en vertrouwen in U dat U mij leidt, mij vast heeft en mij nu laat zien dat ik U kan vertrouwen tot de laatste seconde, want als U spreekt doet U het. (…)” De dagen daarna zocht ik God in tekenen, maar daar was Hij niet. Ik leerde dat ik geen tekenen nodig had om te weten dat Hij bij mij is en mij leidt. Als Hij direct had gezegd wat mijn bestemming zou zijn, dan zou er geen geloof meer voor nodig zijn. Nu wel! Alles wat God doet heeft eeuwigheidswaarde en leidt tot grotere eer voor Hem en meer geloof in Hem wat ons uiteindelijk ten goede komt. Ik vroeg aan mensen wat zij zouden doen, want “door vele raadgevingen komt een plan tot stand”, aldus Spreuken. Ik ontdekte dat alle argumenten die wezen naar Duitsland vooral praktisch van aard waren en alle argumenten die wezen naar Hawaï meer vanuit het verlangen kwam. Mijn zus vond dat ik na zoveel bevestigingen niet zo moeilijk moest doen. “Hoeveel bevestiging wil je hebben? Als God het niet wil, dan sluit Hij echt de deur wel”. Mijn moeder vroeg waar ik meer van zou gaan stralen: Hawaï of Duitsland. Mijn vader vroeg wat het met me zou doen als hij nu zou zeggen: “je gaat naar Duitsland” of “je gaat naar Hawaï”. Toen wist ik het! 21 december meldde ik mij aan voor de Fire and Fragrance DTS in Kona, Hawaï. Wauw! Vanaf dat moment was het afwachten of ik zou worden aangenomen.


22 december 2015

En toen ontdekte ik dat ik mij in de datum had vergist… Ik zou niet 17 januari vertrekken, maar 7 januari. Dat was al over twee weken. Alle moed zonk mij in de schoenen. Al het geloof wat ik had gekregen, leek te zijn verdwenen. Dit was onmogelijk. God bracht mij op mijn knieën in een overgave dieper dan ik ooit gekend had. “Heer, als ik naar Hawaï ga, dan zal ik U volgen. Blijf ik in Nederland, dan zal ik U volgen. Ik volg U waar ik ook heen moet gaan.” Vanuit die overgave kwam zo’n rust.


Een kwartier later kwam er een berichtje van een andere vriendin. Ook zij had een droom gehad dat ik op Hawaï was. Droom nummer twee.

"Ook zij had een droom gehad dat ik op Hawaï was. Droom nummer twee."

28 december 2018

Het is maandag 28 december en uit mijn werk loop ik nog even de Kruidvat in. Ik zie teenslippers liggen voor slechts 75 cent. De vrouw naast mij kijkt mij aan en kreunt: “Was het maar zo ver!” ‘Ja, was het maar zover’, dacht ik… ‘Misschien is het volgende week al wel zo ver… ‘ Met twee paar teenslippers in mijn tas stap ik op mijn fiets richting mijn flat. Ik ben blij en weet dat God mij leidt. Ik heb mij aangemeld voor de DTS, heb vrijwel alle referenties en formulieren verstuurd en nu is het in de handen van God. Denkend aan mijn slippers, zing ik: “I shop by Faith” in plaats van het welbekende liedje “I walk by Faith”. Eenmaal thuis controleer ik mijn mail en mijn hart gaat tekeer... Na een week eindelijk reactie! En vanaf toen ging alles in een stroomversnelling. Er kwam mailverkeer, er volgden telefoontjes en Skype gesprekken en 30 december om half elf ’s avonds hoorde ik dan eindelijk dat ik was aangenomen. Hallelujah! Ik mag de Fire and Fragrance DTS doen!


Wordt vervolgd: hoe God voorzag van ruim10.000 dollar…

146 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page